• STK

    SeTKání – Jaro 2024

    Že by?Na začátku března proběhla některými nepříliš významnými médii informace, že Evropský parlament přijal na návrh Komise usnesení, že elektromobil není automaticky klimaticky neutrální vůz. Konečně někdo vzal na vědomí, že do emisní stopy každého elektromobilu je nutné započítat také celý životní cyklus, a to včetně výroby baterie, ztráty z provozu jako i fakt, že za většinu elektrických aut emitují zplodiny hnědouhelné elektrárny. Protože i když je snaha o výrobu zelené energie evidentní, velké množství elektrické energie se stále vyrábí pálením hnědého uhlí. Pro představu takové Polsko vyrábí okolo 70 % spotřebované elektřiny v uhelných elektrárnách. Podobně neslavně na tom je také Česko (50 %) či Německo (40 %). Nemluvě…

  • STK

    SeTKání – Zima 2023

    Spalovací motory potřebujeme!Stále sílící tlak EU na emisní normy nutí výrobce ke krokům, které jsou z pohledu koncového zákazníka naprosto nelogické, možná až bláhové. Jako exemplární příklad postačí Mercedes, který kvůli emisním limitům z výrobního programu vyškrtnul V8 pro některé…

  • STK

    SeTKání – Podzim 2023

    Že by prozření?Mnohdy s nadsázkou o něčem, co se nám líbí, nebo s čím souhlasíme, říkáme, že „tady je svět ještě v pořádku“. Tuto větu říkáme snad všichni. Do září 2022 byl onen svět v pořádku také u automobilky Mercedes-Benz,…

  • STK

    SeTKání – Léto 2023

    Ad absurdum V minulém úvodníku jsem vyjádřil vysoké pochybnosti o tom, zda je reálné do roku 2025 adaptovat emisní normu Euro 7, která by měla být natolik přísná, že by de facto znamenala konec výroby automobilů s čistě spalovacím motorem.…

  • STK

    SeTKání – Jaro 2023

    A je to tady…V mém okolí jsem byl asi jediný, který hned poté, co vešlo ve známost, že dne 14. února 2023 Evropský parlament definitivně schválil dohodu s členskými státy Evropské unie o nové normě o nulových emisích nevěšel hlavu.…

  • STK

    SeTKání – Zima 2022

    Soumrak jedné éry Při plánování zimního čísla roky platila jedna jistota. A to, že rubriku s novinkami pokryje jeden z věhlasných podzimních evropských autosalonů – Frankfurt nebo Paříž. Ovšem zdá se, že po koronavirové krizi se svět automobilových výstav hroutí.…

  • STK

    SeTKání – Podzim 2022

    Že by konečně zjednodušení? V polovině měsíce září se v médiích objevily zprávy, že stát připravuje zjednodušení technického průkazu vozidel. V roce 2024 by měl zaniknout tzv. velký technický průkaz a rok nato by se zápisy v registru vozidel mohly…

  • STK

    SeTKání – Jaro 2022

    Znovu hrdý Čech Vždycky jsem zastával názor, že úvodní slovo by mělo být apolitické. Politika do motoristického časopisu úplně nepatří. Jenže nikdy neříkej nikdy, a proto si pro jednou dovolím udělat výjimku. Po dlouhé době jsem zase hrdý na to,…

  • STK

    SeTKání – Zima 2021

    A komu tím prospějete?! Tahle slavná hláška z legendárního filmu Pelíšky mi v hlavě vytane pokaždé, když se v mediálním světě objeví další informace o konci spalovacích motorů a emisní neutralitě. Je až k nevíře, v jakém rozsahu se samozvaní…

  • STK

    SeTKání – Podzim 2021

    Quo vadis, Německo? Nevím, jestli jste tuto informaci zaznamenali, ale běžní motoristé v Německu to mají, jak se zdá, hodně nahnuté. Kromě omezování vjezdu do určitých částí metropolí a neustálé šikaně provozovatelů starších typů automobilů, se jim německá vláda rozhodla…

  • STK

    SeTKání – Léto 2021

    Buďme k sobě ohleduplní Asi jste zaznamenali, že sněmovna schválila novelu zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, podle které musí řidiči aut míjet cyklistu na silnici minimálně ve vzdálenosti 1,5 metru. Přestože ještě neprošla schválením v Senátu,…